Upplever du låg hastighet trådlöst? – Detta kan vara lösningen för dig.

Det är många som använder sig av trådlös uppkoppling då det är enkelt att inte behöva koppla in en kabel, många använder också enheter där det inte går att koppla in en kabel, exempelvis smarta telefoner. En nackdel med trådlös uppkoppling är att man nästan aldrig får lika bra hastighet som med kabel, även vid optimala förhållanden, det är viktigt att känna till.

I modemet Netgear CG3100 finns det stöd för den trådlösa standarden som heter 802.11n. Även om din anslutna enhet också stödjer 802.11n kan du uppleva lägre hastighet via trådlös uppkoppling. Grundregeln är att alltid se till att dina trådlösa enheter har senaste versionen och uppdaterade drivrutiner, är inte drivrutinerna uppdaterade så finns det stor risk att du kommer uppleva problem med din trådlösa uppkoppling, oavsett vilka inställningar du gör. Uppdaterade drivrutiner för att få bästa funktionalitet är inte specifikt till Com Hems utrustning eller modem. Oavsett tjänsteoperatör eller produkt som du använder i ett trådlöst nätverk måste drivrutinerna var uppdaterade för att få bästa funktionalitet.

Vi har också upptäckt att vissa kunder kan uppleva en förbättring om de stänger av funktionen WMM support i modemet.

Varför ska WMM support stängas av?
WMM support är en funktion i modemet som är till för att kunna prioritera trafik automatiskt vid användning av många trådlösa enheter samtidigt, Playstation 3 är tillexempel en produkt som stöder WMM. Kunder som stänger av denna funktion, kan således inte dra nytta av den automatiska funktionen i trafikprioritering i sitt nätverk, men fördelen blir att uppkopplingen kan upplevs stabilare och genererar oftast högre hastigheter än om den är påslagen. Det finns inga kända risker av att stänga av denna funktion i modemet vad vi känner till idag.
För att stänga av WMM i modemet gör du så här:

 

Starta sedan om modemet genom att göra modemet strömlöst i 10 sekunder.

Det här kommer förhoppningsvis att ge dig en mer funktionell trådlös uppkoppling då våra tester visar att det bör hjälpa de flesta kunder, förutsatt att du följer ovanstående rekommendationer.

 

 

Kommentarer

  1. Anders Lindén säger

    Skulle vara intressant om några ville lämna feedback ang detta dvs om de upplever förbättring i den trådlösa överföringen genom att avaktivera WMM som föreslås.
    Själv kör jag Netgear CG3100 i bryggat läge till en Asus RT-N66U router så jag har redan väldigt bra hastighet i det trådlösa nätet. Blev en enorm skillnad när jag slutade använda CG3100 som router – både på trådlöst och fast nät.

  2. Mattias säger

    Hej,

    Jag är som sagt en av de olyckliga med ”0.8mbit till allt och alla”-b uggen. Är rätt säker att jag även testat denna inställning utan att det blev någon skillnad.

    Men för säkerhets skull gör jag det igen när jag kommer hem och postar resultatet här. (Om allt fungerar väntar jag i 3 dygn så jag inte ropar hej för tidigt)

    Mvh

  3. säger

    Hej Mattias,

    Jag håller tummarna för dig och hoppas att du lyckas genom att göra denna inställning.
    Som en liten referens gällande vår rekommendation skulle jag gärna vilja komma i kontakt med dig för att se om det blir bättre.

    Skicka dina uppgifter till:

    http://www.comhem.se/socialmedia

    Hoppas att du vill ta dig tid att förhoppningsvis hjälpa både oss och dig

  4. Mattias säger

    Ok, den inställningen har tydligen varit avstängd under hela tiden jag haft mina problem så never mind.

    Ser fram emot det nya firmware:et och hoppas det kommer så snart som möjligt :)

  5. Anders F säger

    Har provat.
    Ingen förbättring.
    Fortfarande helt stokastiskt om man måste göra restore från en lämplig backup för att den trådlösa delen skall återfå rätt SSID etc.
    Responderar överhuvudtaget inte på min bärbara PC resp familjens, men mobilerna (Nokia och SE) verkar komma igenom och få ip-kontakt med yttervärlden.
    Kom igen nu, sista backen COMHEM!

  6. RogerP säger

    Har haft enorma problem med min Netgear 3100 och både Com Hem och jag har gjort allt man kan…sen fick jag ett Cisco modem ifrån Com Hem, ett enklare modem vad jag förstått, men det funkar klockrent, har inte behövt starta om det en enda gång sen jag fick det och hastigheten håller sig jämn hela tiden och jag kör allt trådlöst…PC + Lap + 2 mobiler

    • säger

      Hej RogerP,

      Vad härligt att höra att du har en fungerande trådlös uppkoppling, dock med en annan lösning än vad jag hade hoppats på.
      Standarden och funktionen i modemen är annorlunda, Cisco använder b och g medans Netgear 3100 använder n.
      Det innebär att Cisco modemet är mindre känsligt för vilken drivrutin som mottagande utrustning har. Som artikeln beskriver så är det av yttersta vikt att drivrutiner och mottagande enhet stödjer n standarden, är fallet inte så, kan det bli problem med uppkopplingen.

      / Henric Boeng

  7. Robin Bard säger

    För maximal prestanda använd netgear som brygga och stäng av alla wireless funktionalitet i modemet och koppla in en Apple airport extreme så ska ni få se på prestanda :)

  8. RogerP säger

    Henric

    Jag köpte till och med en ny PC bara för att det påstods att det var fel på än det ena och det andra, det var ju inte bara att hastigheten svajade som tusan, modemet stängde ju även av den trådlösa funktionen själv…lite då och då..så omstart ca 3 ggr om dagen var standard, inte ens efter den nya programvaran så blev den bättre…snarare sämre…Ni ville inte ens ha tillbaka ert 3100 modem…utan det ligger här och skräpar….

    M v h

    RogerP

    • Thomas Lindvall säger

      Min CG3100 har inte hängt med riktigt senaste tiden. Har comhem 100Mbit å 3 datorer + wifi prylar. Omstarter hela tiden. Köpte en R6300v2 och använder CG3100 bara som modem. Fungerar klockrent . Mätte hastigheten..112 ner och 11Mbit upp…det duger bra!

  9. Thord L säger

    Hej.
    Jag har sedan en tid haft problem med låg hastighet på den trådlösa uppkopplingen som ni beskriver, den har pendlat mellan 54 och 80 Mbit/s och efter att ha gjort som ni beskriver i hur man ska få upp hastigheten så sjönk den till 54 Mbit/s istället och vägrar gå upp högre än så.
    Jag har HW ver. 1.04
    och SW ver. 3.9.21.11.mp7.V0030 i modemet. Mmen ni kanske har någon annan lösning på wifi-problemet?
    802.11n ska ju i alla fall ge minst 100Mb/s och upp till 300 och de trådlösa enheter jag har uppkopplade på den här routern hanterar 802.11n…och jag har ingen lust att köpa till något extra till något som SKA funka enligt beskrivning.
    MVH
    Thordan

    • säger

      Hej Thord,

      Det var underligt att du fick lägre hastighet när du inaktiverade WMM funktionen.
      Då kanske det fungerar bäst för dig att köra med den aktiverad.

      / Henric Boeng

  10. Martin säger

    Hej!

    Provade att inaktivera WMM och fick då kraftigt sänkt hastighet på mina trådlösa enheter (HP dator, ipad mm) så för mig fungerade det inte alls.

    Kanske skall prova att använda 3100 som brygga istället, har aldrig nått mer än 50-60 Mbit/s trådlöst.

    Mvh
    Martin

  11. Henrik säger

    Hej,

    Visst är det säkerligen så att WMM slöar ner den trådlösa överföringen något men jag tror faktiskt att de allra flesta Com Hem-kunderna som upplever det svårt att komma upp i bra hastighet trådlöst har problem med WiFi-”trängsel” på 2,4 GHz-bandet.

    Bor själv i ett flerfamiljshus och i skrivande stund hittar jag inte mindre än 29 (!) SSID:n i listan över tillgängliga nätverk. 28 av dessa SSID:n är trådlösa nätverk på 2,4 GHz-bandet. Lösningen för min del var att köpa mig en rejäl trådlös router och använda mig av trådlöst via 5 GHz-bandet istället för 2,4 GHz.

    Kör därför f.n. mitt Netgear CG3100 i bryggat läge (NAT/wifi avstängt) och kopplar upp mina enheter via en trådlös dual band-router modell kraftfullare (ASUS RT-N66U). Kör jag i standardläget (endast 20 MHz, dvs utan s.k. channel bonding) på 2,4 GHz får jag efter lite pillande med valet av routerns wifikanal ut ca 45-50 mbit/s. Detta förutsätter att jag konfigurerar om routern till att använda en 2,4 GHz-kanal som ligger någonstans mellan kanal 1, 6 eller 11. Använder jag någon av standardkanalerna 1, 6 eller 11 (de kanaler som de flesta routrar automatiskt ställer in sig på) så hamnar mitt trådlösa oftast bara på runt 15-30 mbit/s nerströms från internet pga alla störningar från andra närliggande nätverk.

    Däremot så får jag på 5 GHz-bandet, eftersom jag för närvarande har den enda routern i grannskapet som kommunicerar på det frekvensbandet, lätt channel bonding (dvs trådlös överföring via två wifikanaler samtidigt) att fungera riktigt bra och får i praktiken ut drygt 112 mbit/s trådlöst nerströms från internet (har Com Hem XXL 100) och ca 150-200 mbit/s internt båda hållen mellan mina egna datorer i mitt hemnätverk.

    Jag tror att väldigt många användare inte är riktigt medvetna om hur svårt (läs: i praktiken HELT omöjligt) det kan vara att få ut mer än 25-50 mbit/s ur trådlösa uppkopplingar om det förekommer störningar från andra närliggande wifinätverk (det gör det i praktiken alltid om någon eller några grannar också kör trådlöst.) Som jag ser det är enda lösningen för att försöka tunna ut trängseln helt enkelt att Com Hem kanske borde börja erbjuda någon form av tjänst, t.ex. ge kunder med Com Hem XXL 100/200 alternativet att kunna köpa till en hyfsad dual band router till ett bra pris när man tecknar sitt bredbandsabonnemang? Visst, det ger er tekniska support ytterligare en enhet att hålla reda på (eftersom ni då även av kunderna förmodas stå till tjänst med viss teknisk support på routern) men det förbättrar iaf möjligheten för fler av era kunder att få rätt utrustning så att fler kan få ut betydligt mer nytta/värde ur era XXL-produkter.

    PS. Koppla upp sig trådlöst via 5 GHz förutsätter givetvis att man har en laptop som klarar av att koppla upp trådlöst till både 2,4 och 5 GHz vilket för tillfället endast mina mac:ar och min iPad klarar. Många billigare PC:s har fortfarande tyvärr bara trådlösa nätverkschip med stöd för 2,4 GHz wifi.

    Mvh Henrik

    • säger

      Hej Henrik,

      Bra summerat och bra förklarat gällande problematiken med hårdvara kontra mjukvara samt omkringliggande faktorer som kan påverka den trådlösa uppkopplingen.

      Vill även passa på att tacka dig för ditt förslag och jag kommer vidarebefordra det till berörd person för att se vad vi kan göra.

      / Henric Boeng

  12. säger

    Hey,

    Jag köpte CG3100 för någon månad sedan och har varit på utkik efter något sätt att komma åt att administrera routern via ssh och/eller telnet, men har hela tiden fått svaret av er att det inte är något ni ger support på.

    Nu är ju inte fallet som så att jag vill ha faktisk support, allt jag skulle vilja ha är någon form av dokumentation över vilka portar den lyssnar på och vilka protokoll man kan komma åt den via.

    Om inte det är möjligt hade det åtminstone varit bra att få veta vad det är för kernel den kör.

    Informationen finns tillgänglig, det vet jag då ni rullar ut uppdateringar till routrarna. Dessutom har jag efter lite sökningar hittat hintar om att kerneln går under en GPL, vilket ger mig mer än rätt att åtminstone få tillgång till den modifierade källkoden (med eller utan dokumentation förstås).

    • säger

      Modemen kör en proprietär kernel som ej ligger under GPL. Delar av modemets mjukvara ligger under GPL, andra delar inte.

      Telnet och SSH är inte tillgängliga i våra modem i dagsläget. Vill du göra ändringar i firmware eller komma administrera genom Telnet/SSH så är vår rekommendation att du stänger av routerfunktionen i modemet och använder en extern router.

  13. säger

    Hej

    Intressant ämne!
    Kan du specificera mer angående er GPL användning?
    Enligt den kunskap jag har inom GPL ska program som bygger på GPL publiceras under GPL, vilket betyder att vi borde få tillgång till koden.

    Kanske har någon annan där ute bättre koll på dessa regler än jag?

  14. Jonas säger

    Har kört med wmm off i en vecka nu och får betydligt stabilare uppkoppling, från att tidigare haft mellan 25-35 mbps så har jag nu stabilt runt 50 mbps och datorerna (Mac) tappar inte längre uppkopplingen vilket dom ofta gjorde vid uppstart tidigare.

    • säger

      Christian, De delar som ligger under GLP är de som du pekar till på länken. Sedan finns det delar i modemet som inte ligger under GLP som sagt, bland annat från Broadcom.
      Vår uppfattning är givetvis att vi, Netgear, Broadcom och andra inblandade följer de regler som finns för GPL.

      Det är nog det svar vi kan ge på rak arm, vår kundservice kommer inte heller kunna gå längre i diskussionen. Som sagt, vill du ha fler avancerade funktioner och kompilera din egen mjukvara är vår rekommendation att använda modemet som just modem och koppla in en egen router.

  15. säger

    Tack för svar Ola, men jag är inte nöjd med ditt svar då det inte innehöll några konkreta svar på de frågor jag hade.
    Det framgår inte vilken av alla versioner som ni använder i det modem/router man får från er, vilken är för just erat modem/router?
    Det finns inte heller i eran modifierade version (som antagligen ändrats från den som du vill hänvisa till) någon möjlighet för konsumenten att ladda upp en egen version. Vilket är ett krav enligt GPLv3 ! (Den licens som Netgear pekar på). http://www.gnu.org/licenses/gpl-3.0.html

    Enligt netgers site http://www.netgear.com/service-provider/products/routers-and-gateways/cable-gateways/CG3000_CG3100.aspx#two har deras version tillgång både till Telnet och ”Software Upgrades”, vilket jag alltså inte hittar i er programvara (hittar bara port 80 och 9100, som är för printerserver).

    Att Netgear och broadcom gör det som krävs har jag inga anledningar att tvivla på i dagsläget, det är just er tillämpning som jag inte kan se följer de regler som finns. Vet inte om det är någon hos er som kan dessa regler, eller om ni bara gjort egna begränsningar? Kanske bör ni kolla upp detta?
    Kan man få ta del av Netgears svar?

    Jag är inte intresserad av att använda annan utrustning, detta ämne gäller mer hur er användning av GPL licensierad programvara är korrekt.
    Hör gärna av er för att diskutera detta vidare, ni kan nå mig på den registrerade adressen, då vidare diskussion kanske bör ske utanför denna blogg.

  16. Anders Carlsson säger

    Hej, mitt problem är att mitt trådlösa nätverk degraderar. Efter en power off har jag ca 50M (tptest) men efter några dgr degradera nätverket markant och jag är på Kbit-hastigeter. Kan avaktivering av WMM vara lösnigen eller är det någon som har ett bättre alternativ? Detta verkar bara gälla med WiFi, trådat verkar fungera OK även över tid.

  17. Dennis säger

    Jag har haft en hastighet på runt 20Mbit trådlöst även med WMM avslaget, men orkar inte vänta på några mirakel så köpte mig en ny router WNR3500L och la in Tomato 3:e parts firmware och nu kommer jag upp i runt 80mbit istället för 20, bästa köp jag gjort för 500:- :)

  18. Fredrik säger

    Henrik, jag har också köpt en likadan Asus för att få ett stabilt och snabbare trådlöst nät hemma. Dock får jag det inte att funka särskilt väl, men du verkar ju ha superkoll på detta! Kan jag nå dig på mail för att eventuellt få lite mer detaljerade instruktioner om hur jag ska gå till väga? Tackar ödmjukast på förhand!

  19. Björn Bergström säger

    Följde instruktionen och slog av WMM-support, och vår trådlösa uppkoppling gick från 0.64 Mbit/s till 25.76 Mbit/s.

    (När vi ringde ComHem supporten tidigare ikväll så nämnde dock inte kille vi pratade med detta med ett ord, utan jag hittade hit genom att googla på ”dålig trådlös uppkoppling comhem” och denna sida dök upp som träff #5….)

  20. Andreas di Zazzo säger

    Kommentar till Henric Boeng.

    Hur kan du föreslå att stänga av WMM? WMM påslaget är ett krav för 802.11N hastigheter, inte så konstigt att max hastigheten blir 54Mbit och kunderna upplever betydligt lägre hastigheter med det avslaget.

    Riktigt uruselt råd mao.

  21. Anders säger

    Tja, verkat inte vara ensam om att bara kunna surfa i .8 mbit över trådlöst- trots att jag betalar för 100mbit per månad. Det har varit så här rätt länge, märkte det redan i vintras. Går det att få penarna tillbaka för hela den tiden eller hur skall jag göra? Med kabel funkar det i 100mbit, men det funkar ju varken i iPad eller android lurar. Sänga av vmm gav ingen skillnad.

    Jag lämnar min mail så ni kan återkomma via den.

    Vänligen,
    Anders

    • säger

      Hej Anders, tråkigt att du upplever problem med hastigheten din. Har du varit i kontakt med kundservice om det? Om du inte har kontaktat dom rekommenderar vi att du tar kontakt med kundservice för att få hjälp med hastigheten, du kan nå dom på telefonnummer 0771 55 00 00.

  22. Andreas säger

    Det är ju helt otroligt.

    Jag har sedan senaste firmwareuppdateringen (jag antar att det var den som installerades när routern plötsligt var fabriksåterställd och jag var tvungen att konfigurera allting igen) haft ett otroligt instabilt wi-fi och internet. Nätverkskortet anslöt ibland på så låg hastighet som 1mbit, men absolut max på 54mbit.

    Tack vare Andreas di Zazzos inlägg ovan har det dock löst sig. Jag slog på WMM i routern och vips ansluter wi-fi kortet med 144mbit till routern, och internethastigheten ökar naturligtvis då också. Tänk om DU Andreas hade jobbat på ComHem’s support. Det hade sparat mig MÅNGA timmars huvudbry, samt mellan 500-1000 kr för en ny router, vilket var ett alternativ jag börjat överväga.

    ComHem borde skämmas!

  23. Nazar säger

    hej
    vad sklle man göra för att kopla en ny router med cg3100 .
    jag vet hur man komma på router sidan men efter detta kan ni hjälpa tack.

    • säger

      Hej, för att stänga av router-funktionen så väljer du alternativet längst ner till vänster där det står ”NAT”. Bocka ur rutan och tryck på apply så är router-funktionen avstängd sedan.

  24. Per T säger

    Jag har dålig prestanda trådlöst.
    Har haft COMHEM bredband i ca: 6 mån. I börjand funkade det bra men jag har märkt att internetuppkopplingen varit dålig senaste veckorna. Testade med Bredbandskollen och hade en trådlös hastighet på bara ca: 0.8 MBit/sek! Via kabelanslutning hade jag 95 MBit/sek.

    Efter omstart av modemet låg det på 5-10 MBit/sek trådlöst vilket ju är bättre än 0,8 men ändå väldigt lågt.

    Jag mäter från PC, Android telefon och iPad 3 och alla visar ungefär samma siffror (via Bredbandskollen). Jag har inga andra WiFis i närheten på samma kanal el dyl som kan störa. Jag sitter ca: 2-3 meter från routern och verkar ha god signalstyrka. Har provat att slå av WMM men märker ingen större skillnad. Har provat att slå av NAT men det enda som hänt är att jag inte längre kommer åt admin-sidorna (http://192.168.0.1/). Vad göra?

  25. Bebbe L säger

    Ta emot | Skicka
    Innan tipset: 0.64 | 1.14 Mbit/s
    Efter tipset: 26.44 | 1.14 Mbit/s

    Uppenbart att det fungerade för mig. Stort tack för tipset!

  26. Ulf säger

    Upptäckte då lågupplösta youtube-kipp hackade att jag också låg på 0.8 trots att jag betalar för 25. Stängde av WMM och det steg till 25 Mb/s.
    Tack för tips, men HELT OTROLIGT att Comhem levererar en produkt som gör att de inte kan leverera den tjänst jag betalar för. Inte heller informerar de om detta, trots att det verkar vara ett vanligt problem. Jag tänker också kräva pengar tillbaka.

    Ulf

  27. Gazpar säger

    ”Kunder som stänger av denna funktion, kan således inte dra nytta av den automatiska funktionen i trafikprioritering i sitt nätverk”
    Så med andra ord kan man inte stream:a till ex en PS3 eller Tablet från en dator eller??

  28. Micke säger

    Ta emot / Skicka:

    WMM på: 0,81 / 0,94 Mbit/s.
    WMM av: 9,72 / 0,80 Mbit/s.

    Enligt Bredbandskollen.se.

    Stort tack för tipset :-)

  29. Jan Andersson säger

    Provade att ”disable” WMA enligt anvisning. Gick från 54 till 130 mps direkt efter bootat om routern. Men märkte att den tappar kontakten lite då å då.

    Hälsn Janne

  30. sarah säger

    Hej!

    Vi har på senaste tiden haft liknande problem, videor som man vill se på bland annat bärbara datorer och mobiler är oerhört sega när de är uppkopplade till husets nätverk. Kan dock inte hitta det som står ovan och om du undrar har vi comhem bredband. Skulle uppskatta om du kunde beskriva lite detaljerat hur jag hittar dit.

  31. Johan Andersson säger

    Tack! Detta hjälpte mig nåt oerhört. Gick från 2mb till 13 mb på ta emot data på bredbandskollen. Fast jag har 25mb abonnemang, så det sades ändå vara dåligt… Men jag är nöjd men den stora förbättringen.

  32. Peter säger

    Wifi är ett enda high chaparall, det ena som funkar för en användare kan vara raka motsatsen för den andre. Även fast man sitter på samma modem och uppkoppling.

    Jag kommer upp i 113 mbit/11.5 mbit med kabel, men endast 40 ner med wifi, då har jag provat på min laptop som jag vet bara har 2.4ghz samt min iphone 5 och båda 2 visar samma hastighet.

    Vilka möjligheter har jag?

    Stänga av WMM, vad händer om jag ställer in den på 40mhz istället för 20? Samt om jag låser kanalen till tex 1 som jag vet ingen annan ligger på? Eller är det bättre att köra på Auto?

    Finns det något mer som jag kan ha missat eller ska man ”vara nöjd” med 40mbit på wifi som comhem’s kundservice säger

    • säger

      Hej Peter, precis som du själv skriver så är inställningarna för det trådlösa nätverket inte nödvändigtvis densamma för alla.
      40Mbit/s trådlöst är bra, men det beror också naturligtvis vilken utrustning du använder.
      Du kan naturligtvis testa olika frekvenser eller installera ett program som kan scanna av vad det finns för trådlösa nätverk i närheten.

  33. Micke säger

    Hej,

    Jag hade i höstas en trådlös uppkopplingshastighet på ca 50 Mbit/s på min 200 trådat. Efter att jag fick stora problem med hastigheten även på trådat, gjordes det en uppdatering av mitt firmware i början av januari. Det visade sig sedan bero på ett omfattande arbete på kabeln i området. Nu börjar min fasta uppkoppling bli något stabil igen (svajar mellan 50 och 180)men det trådlösa är ju katastrof. Jag provade tipset om WMA, och fick upp hastigheten från 5 till 18, men långt ifrån den hastighet jag hade innan firmware uppdateringen i januari. (jag har gått tillbaka och kollat mina gamla mätningar på redbandskollen). Vad är det i denna uppdatering som fått mitt modem att rasa så i hastighet, och finns det en nyare firmware uppdatering som korrigerar detta?

    • säger

      Hej Micke, det är svårt att svara på om det är uppdateringen som har orsakat det problem som du upplever då du samtidigt skriver att det började strula innan själva uppdateringen.
      En rekommendation är att testa att ändra inställningar i modemet, bland annat vilken frekvens den går på.
      Jag rekommenderar att du tar kontakt med kundservice via telefon för felavhjälpning om du vill ha hjälp med detta.

  34. Micke säger

    Uppdatering på föregående:
    Jag har nu kopplat in min trådlösa TP-Link router MR3420 som jag hade tidigare innan jag fick Netgear boxen. Nu är jag tillbaka på 50 Mbit/s hastigheter igen. Får bli så tills vidare, då jag för närvarande inte kan hitta någon annan lösning.

  35. Micke säger

    Hej Maria,

    Jag har undersökt och analyserat frekvensbanden som används i mitt område, och jag är helt själv om att använda kanal 6, som är inställd. Andra trådlösa nätverk ligger på helt andra kanaler. Jag tar kontakt med kundtjänst i frågan.

  36. Peter B säger

    Hade stora problem cg3100 kom bara upp i 0,98 mbit med wifi. ringde comhem support dom bytte kanal eller frekvens sedan sa det swich så var jag uppe i 40 mbit

  37. Bardia säger

    Hej,
    Tack Andreas di Zazzo, för tipsen och nu har jag ca 50/mbps istället 20/mbps :-)

    Hur kan de föreslå att stänga av WMM?
    WMM påslaget är ett krav för 802.11N hastigheter, inte så konstigt att max hastigheten blir 54Mbit och kunderna upplever betydligt lägre hastigheter med det avslaget!
    jag har win 8 och en HP, samt fick ca 32/mbps på min iPhone istället 15 mbps :-)

    Man kanske ska prova även sätta på No-Acknowledgement då fick jag ett antal mbps till :-)

  38. stefan sandren säger

    Har haft problem med ojämn nedladdning via wifi till mobil och platta (Samsung) visade ”nätverksfel” mm nästan hela tiden, fick tips från comhems support att ändra i modemet/routern Netgear CG 3100 i wireless settings att ändra Bandwith från 20 Mhz till 40 Mhz.
    Nu funkar allt kanonbra

  39. Christoffer säger

    Hej!
    Jag vill bara säga att jag har precis som många andra problemet med kassa WIFI hastigheter.
    Jag har provat alla tips som ges här och kommer ändå inte över 4mbit åt något håll.
    Så detta problem är inte löst från Comhems sida.

  40. tom andreassen säger

    Hej Com hem!
    Jag är combo kund hos er och kör med eran Netgear CG3700 modem på 100 10 lina. Jag är grymt besviken över denna tjänst. Jag upplever att när jag kör över trolöst wifil, stanna och stoppar signalerna ofta, slik att det ät omöjligt att streema eller lyssna musik trådlöst över spotify.
    När jag en köper tjänst av er förvänta man sig att det skall fungera…. Hur kan det komma sig att ni inte har några garantier på hastighet när det gäller trådlöst.
    Det är jo helt sjukt att jag måste brygga modemet och köpa till en extern router för att eran tjänst skall fungera som den skall.
    I dagens läge har jag en max hastighet på den trådlösa överföringen när jag meter över bredbandskollen på 25 megabit! Det är för mig ur uselt när jag har en lina som skal ge 100 megabit eller….?
    Mvh
    Tom Andreassen

  41. Martin Nilson säger

    Hej på er,

    Personligen så tycker jag att det uselt att det krävs arbete från kundens sida för att få det trådlösa att fungera.
    Min pappa köpte en ny MacBook (retina) och en Time Capsule.
    Nu måste han starta om modemet från ComHem minst 5 gånger om dagen för att internet skall fungera, och detta trots att det trådlösa i Time Capsule är avstängt och WMM.

    Så nu skulle jag vilja veta av er (ComHem) om ni kan skicka ut en tekniker (kostnadsfritt) som ser över hur allt är och se till att detta fungerar felfritt.
    Min pappa är inte så kunnig och jag kan inte åka fram och tillbaka för att testa olika saker. Köpa till extra utrustning är inte aktuellt då det inte skall behövas.

    Med tanke på hur många som klagar och med tanke på hur utvecklingen går så måste ni följa med och göra er service bättre.
    Jag kan bara se på TIVO och oerhört dåligt det är, tur att pappa inte skaffade det.

    Mvh
    Martin

    • säger

      Hej Martin, vi skickar ut tekniker i de fall vi kan konstatera att det är problem med vårt nät. Om man har problem med sin trådlösa uppkoppling så kan han kontakta vår support via telefon om han använder vårt trådlösa modem.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>